فاطمیه سال 1399

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها که در مدرسه امام امیرالمؤمنین علیه السلام با حضور جمعی از علما، اساتید و فضلای حوزه و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، فرمودند: مردم باید از مکتب حضرت زهرا سلام الله علیها الگو بگیرند؛ عزاداری به جای خود، اما الگو گرفتن از این اسوه بزرگ یکی از اهداف جلسات و مراسم های عزاداری است.

معظم له با تأکید بر ضرورت تبیین فضائل حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها به گونه ای که قابل الگوبرداری باشد، ادامه دادند: هدف نخست از برگزاری مجالس عزاداری، تربیت نفوس و آمادگی افراد برای پیمودن مسیر تقرب به خداوند و دومین هدف بیان راه حل گرفتاری ها و مشکلات اجتماعی است.

ایشان با تبیین گوشه ای از فضائل حضرت صدیقة طاهره سلام الله علیها، اسناد حدیث شریف کساء را از دیدگاه کتب شیعی و اهل سنت مورد اشاره قرار داده و اظهار داشتند: اجمال مسأله حدیث کساء و خمسه طیبه و نزول آیه مبارکه تطهیر در کتب مختلف مورد قبول واقع شده است، اما در جزئیاتش اختلاف هایی وجود دارد و به گمان بنده برخی تعصبات نگذاشته است تا برخی راویان، حقیقت را نقل کنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بیان آیه تطهیر فرمودند: مراد از پاکی از «رجس» در این آیه شریفه، پاکی از هرگونه گناه بوده و به بیان دیگر حاکی از عصمت اهل بیت علیهم السلام است؛ ما باید آن فضائلی که این خمسه طیبه را به این جایگاه رفیع رسانده است را مورد توجه قرار دهیم و تلاش کنیم به آنها عمل داشته باشیم.

ایشان خاطرنشان کردند: کتابی را با عنوان «فاطمه برترین بانوی جهان» می نوشتم و تصمیم گرفتم 40 حدیث درباره فضائل و احوال ایشان بنویسم؛ هنگامی که به تحقیق مشغول شدم مشاهده کردم که هر 40 حدیثی که در باب فضائل حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها به دنبال آنها بودم، در کتب اهل سنت ذکر شده است.

معظم له در ادامه به بیان مسائل و مشکلات اجتماعی مردم پرداخته و فرمودند: از جمله مشکلاتی که مردم دارند و به صورت مرتب بیان می کنند و می خواهند که ما آنها را به مسؤولان تذکر دهیم، مسأله گرانی فوق العاده ای است که در میان جامعه وجود دارد. امروز حقیقتاً عده ای از مردم کارد به استخوانشان رسیده و برخی دیگر نیز بخاطر وجود بیماری کرونا کار و درآمد خودشان را از دست داده اند و با هزینه های بالای زندگی مواجه شده اند؛ افزون بر این بسیاری از مردم که شاغل هستند نیز درآمد محدودی دارند و با این درآمد محدود پاسخگوی هزینه های زندگی نیستند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یکی از مشکلات و چالش های مهم کشور که زمینه ساز گرانی های افسارگسیخته شده است را مسأله «از بین رفتن تولید» توصیف کرده و تصریح کردند: اگر تولید نباشد، اقتصاد در هم می شکند؛ امروز تولید بخاطر عملکرد بانک ها از بین رفته است؛ این بانک ها با آن سودهای کذایی و جریمه های تاخیر آنچنانی، بلایی برای تولید محسوب می شود. همۀ دلسوزان نسبت به بانک ها و عملکردشان تذکر می دهند، اما تا بحال کسی نتوانسته جلوی آنها را بگیرد و بانک ها نیز به همان شکل به رویه خود ادامه می دهند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی «عدم نظارت» را دومین عامل زمینه ساز مشکلات و گرانی ها دانسته و تأکید کردند: گاهی از اوقات می شنویم که کامیون های قاچاق از کانال های رسمی همچون گمرک جلوی چشم مسؤولان وارد می شود؛ این چه نظارتی است؟ آیا نظارت اینگونه است که کامیون های قاچاق بدون مانع وارد کشور شود؟

ایشان با بیان اینکه بی انصافی برخی کسبه سومین عامل تشدید گرانی ها و مشکلات معیشتی مردم است، افزودند: برخی از کسبه جنس ها را هر روز به یک قیمتی ارائه می دهند یا می گویند باید تلفن بزنیم و بپرسیم نرخ ساعت فعلی چه مقدار است تا با شما حساب کنیم! برخی دیگر نیز جنس را امروز فروخته اند و بیعانه هم دریافت کرده اند، اما موقع تحویل جنس دبه در می آورند و می گویند باید قیمت امروز را بدهید!

معظم له تصریح کردند: این سه عامل دست به دست همدیگر داده و اوضاع اقتصادی را خراب کرده است و اگر مسؤولان می خواهند وضعیت را بهبود ببخشند باید ابتدا بانک ها را مهار کرده، سپس نظارت خود را بر ورود و خروج سرمایه ها تقویت کنند و همچنین کارهای فرهنگی انجام دهند.

معظم له با اشاره به اینکه حل مشکلات معیشتی و مهار گرانی ها مستلزم عزم جدی از سوی مسؤولان است، تأکید کردند: تا عزم جدی نباشد مشکلات حل نخواهد شد.

1399/10/28

نظرات

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
سامانه پاسخگویی برخط(آنلاین) به سوالات شرعی و اعتقادی مقلدان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
تارنمای پاسخگویی به احکام شرعی و مسائل فقهی
آیین رحمت
انتشارات امام علی علیه السلام
خبرگزاری دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی