سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

به گزارش کمیته رسانه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی ، حضرت آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی پنج‌شنبه شب در سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری این کنگره که در مجتمع دارالولایه برگزار شد ضمن تبریک اعیاد و ایام شعبانیه اظهار کردند: در مورد پیشرفت‌ علوم اسلام بحث‌های بسیار زیادی توسط دانشمندان داخلی و غربی انجام شده است و بسیاری از اندیشمندان غربی هنوز هم پیشرفت سریع علوم اسلامی را یک معما می‌دانند.

ایشان با اشاره به پیشرفت‌های اسلام در زمینه‌های علمی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و تمدنی افزودند: براساس یک روایت، عامل پیشرفت اسلام زندگانی ساده و یقین و باور قطعی به مبانی اسلامی است.
مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کردند: مسلمانان در گذشته ایمان بسیار قوی داشتند و به عنوان مثال زمانی که وارد میدان جنگ و جهاد می‌شدند، خوشحال بودند چراکه می‌‌دانستند پیروزی در جنگ و یا شهید شدن هر دو موجب افتخار است.

ایشان بیان کردند: بدون تردید افرادی که اختلاس‌ می کنند اعتقاد ضعیف و متزلزلی دارند و ممکن نیست که یک شخص معتقد اختلاس و دزدی کند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به عوامل عقب‌ ماندگی اسلام در سال‌های اخیر گفتند: ایمان متزلزل و وابستگی‌‌های زیادی موجب عقب ماندگی شده است که البته امیدوارم در سایه انقلاب اسلامی بتوانیم وابستگی‌ها را از بین ببریم، زندگی‌ها را ساده کنیم و اعتقاد و یقین ما به‌گونه‌ای باشند که در راه اسلام جانفشانی کنیم.

ایشان با بیان اینکه مهم‌ترین معجزه پیامبر (صلّی الله علیه وآله) قرآن کریم است، تصریح کردند: بسیاری از دانمشندان علوم دینی و مورخین، معجزات بسیار زیادی را برای پیامبر (صلّی الله علیه وآله) قائل هستند اما تاکنون به معجزه علم پیامبر (صلّی الله علیه وآله) توجه‌ زیادی نشده است.

مرجع تقلید شیعیان بیان کردند: اسلام و پیامبر (صلّی الله علیه وآله)‌ از جایی برخواستند که بی‌سوادی، جهالت و خرافات در آن‌جا حاکم  بود و  انقلاب علمی که پیامبر (صلّی الله علیه وآله) ایجاد کردند، معجزه‌‌ای بزرگ بود، چراکه درخشیدن خورشید علم در آن محیط تاریک با اسباب عادی ممکن نیست؛ همچنین پس از پیامبر (صلّی الله علیه وآله) نیز این علوم به حضرت علی (علیه السلام) منتقل شد، بنابر این جای تعجب ندارند که شیعیان پیشگامان علوم اسلامی هستند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به برگزاری کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفتند: تاکنون اقدامات زیاد و ارزشمندی توسط علما انجام شده است، اما همچنان حق این مطلب به درستی ادا نشده است و تاکنون خدمات عظیم علمای اهل بیت به علوم اسلامی تجمیع و مشخص نشده است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلام را برگزار کنیم.

ایشان با بیان اینکه برگزاری کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی آثار و برکات زیادی دارد تصریح کردند: در این کنگره یک تلاش گسترده در خصوص علوم اسلام شده است، البته این کنگره تنها به علوم اسلامی نپرداخته است بلکه دیگر علوم را نیز مورد توجه قرار داده است.

مرجع تقلید شعیان با بیان اینکه افراد زیادی درگیر استخراج منابع و دسته بندی و عرضه آن بودند گفتند: کتاب‌های کنگره به سادگی تهیه نشده است بلکه حدود ۴۰۰ نفر قریب به ۲ سال زحمت کشیدند تا این مقالات و کتاب‌ها تدوین و تجمیع شود.

ایشان با تأکید بر ضرورت و اهمیت اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص کنگره بیان کردند: برگزاری کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از جمله برکات انقلاب اسلامی است که تمامی رسانه‌ها باید برای بازتاب و رساندن پیام آن به جهان تلاش کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی اظهار کردند: در حال حاضر در زمانی زندگی مي‌کنیم که می‌توانیم مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را بازگو کنیم و باید از این فرصت و ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

گفتنی است در پایان این جلسه نیز از پوستر کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی رونمایی شد و شرکت کنندگان در جلسه در شروع بکار کمپین #ما_در_پیدایش_و_گسترش_علوم_نقش_داریم نیز شرکت نموده و با پوستر این کمپین عکس گرفتند.

نظرات

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
سامانه پاسخگویی برخط(آنلاین) به سوالات شرعی و اعتقادی مقلدان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
تارنمای پاسخگویی به احکام شرعی و مسائل فقهی
آیین رحمت
انتشارات امام علی علیه السلام
خبرگزاری دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی